Neljapäeval, 4. jaanuaril tutvustasid Tallinna Ülikooli tudengid Aruküla kooli õpetajatele kliimamuutustega seotud õpiobjekte. Erialasid Lõimiva Uuenduse kursuse raames soovivad tudengid anda enda panuse kliimatarkuse arengusse Eesti koolides.
Eelmainitud tegevus on osa laiemast Eesti ülikoolide projektist, „Kliimateadlikkus koolist ühiskonda: laste, noorte ja õpetajate võimestamine kliimamuutuste mõjude vähendamiseks“. Projekti juhtpartner on Tartu Ülikool ning partnerid Eesti Maaülikool, Tallinna Ülikool ja Bergeni Ülikool Norras. Lisateavet projekti kohta leiab kodulehelt https://kliimateadlik.ut.ee/link opens on new page Projekti rahastatakse Euroopa Majanduspiirkonna Finantsmehhanismi kaudu.
Projekti eesmärk on suurendada inimeste kliimateadlikkust ja projekti käigus koolitatakse haridustöötajaid üle Eesti, et tuua kliimatarkus koolist ühiskonda. Projekti eesmärk on piloteerida kliimateemade lülitamist erinevatesse ainetesse kõikides kooliastmest ja õpetada nii, et noortest saaks keskkonna hoidjad ja tulevikuohtude vähendajad, aga ka aidata neil kliimamuudetud maailmaga kohaneda. Täpsemalt on kliima- ja haridusteadlased välja töötanud kliimamuutuste mõju leevendamise ja kliimamuutustega kohanemise õpetamise strateegiad ja õppevahendid (õpiobjektid) ning koolitatakse õpetajaid neid kasutama. Piloteeritavad õpiobjektid hõlmavad erinevaid teemasid nagu näiteks maale mahtuv majandus, interaktiivne avastusrada elurikkuse ja kliima teemadel ning kliimamuutuste ja toidu seosed.
Päeva alguses tutvustasid Tallinna Ülikooli tudengid ennast ning laiemat projekti, mille osana piloteeritakse õpiobjekte. Järgnevalt andis Ökoloogia Keskuse juhataja, vanemteadur ja järvede töörühma juht Jaanus Terasmaa lühiloengu ning lükkas ümber müüdi, et maa kliima on alati muutunud ning jätkab muutumist.
Toimus jagunemine õpitubadesse ja nendes osales üle 35 Aruküla kooli õpetaja ja Tallinna Ülikooli tudengid jagasid teadmisi ning tutvustasid lähemalt viit erinevat õpiobjekti.
Esimene õpituba tutvustas elurikkust, kliima ja avastusrada ning viidi läbi arvutiklassis. Õpitoa raames said õpetajad läbi teha avastusraja rakenduse ning tutvuda põhjalikult elurikkuse mõistetega. Õpiobjekt on suunatud 4.-9. klassile ning küsimuste küsimisele ja seeläbi tõhusale õppimisele. Õpiobjekti keskmeks on Avastusrada.ee keskkonna kasutamine elurikkuse ja kliima seoste paremaks mõistmiseks.
Teises õpitoas tutvusid õpetajad kliima ja õigluse teemadega. Selle õpiobjekti eesmärgiks on näidata, kuidas on seotud kliimamuutus ja elustiilid erinevates maailma maades, kuidas ja miks erineb riikide ja üksikisikute kliimamõju ja kuidas need on seotud erinevate globaalsete ebavõrdsustega. Õpiobjekti sihtrühmaks on 4.-9. klass. Läbi tehti ka mäng, kus iga õpetaja valis endale riigi ning vastavalt selle riigi keskmisele CO2 tasemele kindlates kategooriates astuti samme. Mängu mõtteks oli tekitada seos, et riigid mis tekitavad palju CO2 ei ole kliima muutuste suhtes nii vastuvõtlikud kui riigid kes tekitavad vähem CO2 heidet. Kliima muutudes kannatavad esimesena just riigid kes tegelikult põhjustavad palju vähem kliima muutusesse.
Kolmas õpituba keskendus kuumuse ja kliimamuutustega kohanemise temaatikale ning sobib hästi 4.-9. klassile. Õpiobjekt aitab mõista milliseid tingimusi inimesed vajavad ja milliseid probleeme tekitavad kuumalained tervisele.
Neljandas õpitoas tutvustasid tudengid õpetajatele maale mahtuva majanduse põhimõtteid. Õpiobjekti sihtrühmaks on eelkõige 7.-9. klass ja aitab mõista järgnevaid küsimusi: miks maailm ei suuda hetkel toime tulla kliimakriisiga, kuidas riigid panustavad süsinikuheitmesse erineval määral ja kuidas mõjutavad majandusmudel ning inimeste elustiil keskkonda. Läbi prooviti ka kliimadetektiivide mäng, kus õpetajad said kätt proovida erinevalt süsinikku heitvate riikidega. Prooviti analüüsida ja leida selgitusi, miks mõned riigid heidab süsinikku vähe, teised aga palju.
Viimased ja viiendas töötoas avati laiemalt keskkonnamuutuste ja kliima ning kaduva toidu problemaatika. Õpiobjekti sihtrühm on soovituslikult 4. klass aga sobib ka 5. ja 6. Antud õpiobjekti eesmärgiks on tuua kliimamuutuste temaatika õpilaste teadmisesse läbi nende toidulaua. Tutvustati kliima ja toidukasvatamise vahelisi seoseid ning läbi lemmiktoidu prooviti mõelda, kust kohast tulevad koostisosad meie toidulauale.
Tagasiside õpetajatelt oli positiivne ning üldiselt võib projektipäeva lugeda õnnestunuks.